מיכל יוגב

דור ה- Y שימו לב: וואטסאפים ומסרונים – מקור אדיר לסכסוכים וקונפליקטים

דור ה- Y  שימו לב: וואטסאפים ומסרונים – מקור אדיר לסכסוכים וקונפליקטים

דור ה- Y, ואנחנו יחד איתו חיים בעולם מהיר, דינאמי בו לאף אחד אין זמן והמרדף אחר אין ספור דברים בכל רגע נתון רק הולך ומתעצם.
בעולם זה אין יעיל יותר מתקשורת במדיה הדיגיטאלית.  מיסרון או וואטסאפ קצר, מהיר משוגר ומתקבל תוך שניות, מקדם עניינים כאן ועכשיו.
בעולם זה המיסרונים שלנו מורכבים לרוב מאימוג'יס ומ – 7%  מלל בלבד.
כל שאר המסרון,  93% ממנו, מורכב מאימוג'יס, אייקונים, סלאנג וכו'.

אז נכון שיעילות היא המרכיב המרכזי בשליחת מסרונים, אך היא מנותקת לגמרי מהקונטקסט בו דברים נאמרים ומתנהלים.
בעצם אין לנו שום דרך לדעת כיצד קיבל הצד השני את המסר הנשלח.
בעוד שבשיחה אישית או טלפונית יש ביכולתינו לזהות מיידית את רגשותיו של הצד השני, חששותיו והניואנסים
הקטנים שמהווים חלק בלתי נפרד מקונטקסט הדברים ומשקלם אף גדול יותר מתוכן השיחה עצמה.
במסרון לעומת זאת אנו בעצם מנותקים מרובד זה של השיחה ובמקרה הטוב מקבלים אימוג'י.

כידוע בתקשורת לדברים שלא נאמרים חשיבות זהה למה שכן נאמר.
נשאלת השאלה כיצד ניתן  לזהות רובד תקשורתי זה בעולם של אימוג'ים ומסרונים שנשלחים ב"שלוף"?
כולנו יודעים שאימייל הנכתב בצורה לא נכונה ומתקבל ביום וברגע "לא טוב" בצד השני יכול להסלים קונפליקט הרבה מעבר  למה שבכלל היה בכוונת תחילה.
מילה כמו "אוקי" שבתקשורת פנים מול פנים מתקבלת כשוברת קרח, בוואטסאפ יכולה להתפרש כמילה המביעה מבוי סתום.

חוש הומור שבשיחה אישית מועבר ומובן באופן חד משמעי, במסרון מהר מאוד יכול להתפרש בצורה לא נכונה ולהוסיף תפנית חדה מאוד לשיחה ללא כל כוונה. המדיה הדיגיטאלית בהרבה מקרים מקנה את התחושה של "חגורת ביטחון" כלומר מאפשרת מגרש תקשורתי בזמן קונפליקט ללא הצורך להתמודד באופן ישיר עם הצד שממול. כמה פעמים אנו קוראים קונפליקטים וחילוקי דעות בין הצדדים על רקע מסך נייד?
בפועל המחשבה בה קונפליקט המנוהל דרך מכשירים ניידים מתון יותר הינה אשליה גדולה.
נהפוך הוא, בקונפליקט המנוהל במגרשי מסכים ניידים אין לצדדים אישור אמיתי שהצד השני אכן הבין אותם, קיבל את המסר בטון
והאינטונציה הנכונה שלא לדבר בפרופורציות הנכונות.

לצערי ערוץ תקשורת זה ממוקם כאופציה ראשונה בקרב דור ה- Y  להתקשרות ראשונית בעת קונפליקט.
מילה אחת שמתקבלת באופן לא נכון שואבת אנרגיות מיותרות, פרשנות לקוייה הנצברת לאורך כל היום או עד יצירת הקשר הבא
שכמובן יתחיל ממקום של אי הבנה ותסכול שנצבר עד כה.לא חבל?

לכן אני מציעה לא להתקמצן במילים, לא להשתמש במילים או מונחים המשתמעים לשתי פנים.
כמובן שאם אפשר להרים טלפון ולדבר באופן ישיר ואישי ללא מחיצות דיגיטאליות , אין לי ספק שזה יחסוך מאיתנו הרבה תסכולים בהמשך. ואם בכל זאת בוחרים באופציה הדיגיטאלית , אז רגע לפני שלוחצים על ה- Send,  חשבו על כך שיתכן והצד השני יקבל את המסרון ביום "לא מוצלח" מבחינתו. קיראו שוב את המסרון, וודאו כי אינו נשלח ממקום של סערת רגשות והקדישו מחשבה נוספת לפני שלוחצים על מקש ה- Send.

פורסם בזירה לעסקים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.