לא קל להיות מנהל המנהיג את הצוות לעבר מטרות ויעדים, עם כישרון לרתום את הצוות תוך התנהלות כיחידה אחת מגובשת.
בפועל הצוות מורכב מיחידים שלכל אחד אישיות שונה, גישה שונה, ניסיון ותרבות שונה.
מנהלים, תפקידם לקדם את תפוקת עובדיהם ולהגשים את יעדי ומטרות הארגון כולו.
מנהלים בעלי כושר מנהיגות לרוב מבודלים ביכולת קבלת ההחלטות ורמת הענות גבוהה מצד העובדים.
מאחר וכושר מנהיגות אינו בהכרח תנאי לתפקיד ניהולי,. להלן ארבעת סגנונות הניהול המרכזיים המאפיינים את השוק:
הנמנע
סגנון ניהול זה לרוב מאופיין בחשש מלקיחת סיכונים או התמודדות עם בעיות וקונפליקטים באופן שוטף. סגנון זה ימנע מטיפול בבעיה ובכך בעצם יגדיל ויעצים אותה.
המרצה אחרים
סגנון ניהול זה מונע מצורך לקבל אישור מהסביבה. חשוב לו להיות מקובל ואהוד על הסביבה. סגנון ניהול זה יחלק מחמאות ומשובים חיוביים ללא קשר לטיב העבודה.
סגנון זה יחפש שלום ויעשה הכל על מנת לשמור על שלום בית, קבלת החלטות אינו צידו החזק.
התחרותי
סגנון זה דורש כי דברים יתבצעו בדרכו שלו. המטרה והיעד הם הכח המניע אותו גם אם זה על חשבון אחרים. סגנון זה ממעיט בשיתופי פעולה,
יפעיל כח כדי להשיג את המטרה והינו הסגנון הפחות יעיל מבין ארבעת סגנונות הניהול.
המתפשר
סגנון זה מתפשר על איכות קבלת ההחלטות, העבודה והתוצאות. אומנם יש פחות מתח בקרב הצוות אותו הוא מנהל אך ניהול סדרי עדיפויות ויעילות אינם הצד החזק שלו.
אז מה כן עובד?
סגנון הניהול המוכח כמוצלח ביותר הינו סגנון ניהול שיתופי המצליח גם לקבל החלטות נכונות וטובות, בעל תרומה לצוות העבודה ועובד עם הצוות בצורה שיתופית כך שלכל אחד יהיה מה לתרום לתהליך קבלת ההחלטות.
על מנת להיות מנהל המוביל את צוותו אל היעדים ומטרות הארגון, על המנהל להיות בעל כישורי תקשורת בין אישית גבוהה וראייה כוללת ורחבה של הסוגיות העומדות בפניו ובפני הצוות.
אי לכך חברות היום מבינות יותר את משמעות ההשקעה בפיתוח כלי תקשורת בין אישית נכונה בארגון ואת על מנת להפחית את כמות הקונפליקטים. כמו כן חברות משקיעות יותר משאבים ב:
- פיתוח כלים לזיהוי קונפליקטים בארגון
- פיתוח כלים להתמודדות עם קונפליקטים בארגון
- פיתוח כלים למניעת קונפליקטים
השקעה בפיתוח כלים אלה חוסכת לארגון עשרות אם לא מאות אלפי שקלים בשנה על כל עובד ומעלה את התפוקה בהתאם. זאת במיוחד בקרב דור ה- Y הדוגל בגישה שיתופית וטשטוש היררכיה.
מאחר ודור זה מהווה למעלה מ- 50% מכח העבודה בארץ, ארגונים שלא ישכילו לפתח סגנון ניהול ותקשורת שיתופית יתקשו לפרוץ קדימה.
אז במקום רק לדרוש ממנהלי האגון לנהל את הצוות ולעמוד ביעדי החברה, מומלץ לשקול סיפוק כלי ניהול ופיתוח כישורי תקשורת גישורית בהתאם.
מיכל יוגב
מגשרת מוסמכת בתחומי: גירושין, עסקים וארגוני.
מעבירה סדנאות בתקשורת גישורית בארגונים.
מייל: [email protected]
אתר: www.my-gishur.co.il